Bahaya!! Masalah Badan Berbau Boleh Mengganggu Aktiviti Harian!!

Masalah badan berbau memang merisaukan. Lebih memalukan apabila ia mengganggu orang lain. Hakikatnya semua orang mempunyai bau badan yang tersendiri kerana ia berpunca daripada proses perpeluhan.

Berpeluh adalah sebahagian daripada proses tubuh dan kita perlu faham mengapa tubuh menghasilkan peluh. Terdapat 2 jenis kelenjar yang menghasilkan peluh iaitu kelenjar Eccrine dan kelenjar Apocrine.

Kelenjar Eccrine – bertanggungjawab terhadap proses berpeluh di mana ia bersambung terus hingga permukaan kulit untuk menghasilkan peluh.

Ia bertujuan mengawal suhu badan selain membuang bahan-bahan buangan seperti urea, sodium, kalsium atau elektrolit.

Pakar perubatan menjelaskan peluh melalui kelenjar Eccrine. Sifatnya tulen dan jernih seperti air dan tidak menghasilkan bau kerana akan terus keluar ke permukaan kulit dan meluap.

Kelenjar Apocrine – merembeskan cecair yang lebih likat dan agak keruh serta menimbulkan masalah jika ia lebih banyak dari kelenjar Eccrine.

Kelenjar Apocrine terdapat pada bahagian tubuh yang banyak folikel rambut seperti ketiak dan alat sulit seperti kemaluan.

Kelenjar ini mengandungi sebum, bahan berlemak di mana peluh dirembeskan. Di sini lebih mudah untuk bacteria memecah masuk protein dalam rembesan peluh tidak seperti kelenjar Eccrine. Apabila ia berlaku, ketiak atau kaki akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.


Masalah badan berbau boleh menyusahkan orang lain di sekitar anda.



PUNCA BAU BADAN

~ Bahan buangan (najis) yang terkumpul dalam badan akibat proses pencernaan yang tidak sempurna.

~ Pengambilan pelbagai jenis makanan, majoritinya digunakan untuk tubuh sementara selebihnya ditukar ke dalam bentuk sisa buangan atau toksin. Toksin ini pula akan disingkirkan sekiranya ginjal, hati dan saluran penghadaman usus berfungsi dengan baik.

~ SEMBELIT. Sekiranya sistem pencernaan tubuh tidak berfungsi dengan baik, toksin ini boleh kekal dalam tubuh. Individu yang mempunyai masalah ini dan makan banyak daging, telur, ikan dan kekacang akan mempunyi bau badan yang busuk. Makanan ini mengandungi banyak Choline yang tidak mudah melalui proses metabolisma. Sila klik sini.

~ Banyak minum kopi atau minuman berkafein dan makanan berempah yang mengandungi bawang merah dan bawang putih juga berpotensi menyebabkan bau pada ketiak, tidak mengira lelaki atau perempuan.

~ Masalah ginjal, hati, hypoglycemia (kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan tiroid. Ia dikesan apabila individu yang pada mulanya tidak punya masalah bau badan, tiba-tiba mengalami perubahan bau badan yang mengganggu.

~ Bau badan juga disebabkan oleh faKtor genetik dan kelenjar yang sangat aktif.

~ Punca kaki berbau tidak banyak beza dengan bau badan. Selain kaki yang kuat berpeluh, bau kaki juga disebabkan memakai kasut atau sarung kaki yang tiada pengalihan udara yang sempurna dalam tempoh yang lama.

~ Memandangkan kaki manusia dilitupi kelenjar peluh tebal, peluh pada kaki boleh bercampur dengan bakteria pada permukaan dan menghasilkan bau.

~ Bulu kaki terutama pada ibu jari mampu menyumbang kepada bau yang lebih pekat dengan menambah jumlah permukaan di mana bakteria boleh membiak. Bau kaki boleh dirawat dengan memilih kasut terbuka dan stoking dari bahan semulajadi seperti kapas dan bulu biri-biri.


SET BAU BADAN

HERB-LAX

Mengurangkan bau badan.

Membantu menghilangkan jeragat.

Pembersihan najis yang tersekat.

Merangsang usus untuk mempercepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh.

Membantu meringankan masalah sembelit.

Tindakan pembersihan yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus (natural bowel movement) dan secara langsungnya membantu masalah sembelit.

Membantu mengempiskan perut hasil dari proses pembersihan tadi.


ALFALFA

Proses detoksifikasi.

Membantu mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit.

Membantu memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air.

Membantu menyingkirkan lemak dan kolestrol.


GARLIC

Sebagai antibiotik semulajadi yang selamat untuk kegunaan jangka panjang untuk meningkatkan sistem imun tubuh.

Membantu menghalang penyakit berkaitan sistem imun tubuh seperti hidung sensitif, resdung, alergik, asma, selsema dan hepatitis.

Membantu melindungi sel-sel darah dari kemusnahan logam dan menghalang kerosakan hati oleh bahan kimia.

Membantu merendahkan tahap kolestrol.

Membantu mengelak dan merawat kanser.

Membantu menstabilkan glukos dalam tubuh.

SUSTAINED RELEASE VITA-C

Membantu mencerahkan kulit dan melambatkan proses penuaan.

Membantu menyekat pembentukan pigmen yang menjadi punca utama kejadian jeragat.

Merangsang pembentukan kolagen.


ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)

Mengandungi asid amino penting yang membantu membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulit dan lain-lain.

Baik untuk hormon.

Membantu merendahkan paras kolestrol.

Membantu melambatkan proses penuaan.

Membantu membekalkan tenaga dengan segera.

Membantu meningkatkan sistem imun, mencegah migrain, insomnia dan tekanan.

Penting untuk ibu menyusukan bayi dan mereka yang sedang pulih daripada sakit.





Anda juga boleh melakukan pembelian secara online. Sila klik ORDER untuk terus membuat pesanan.
  
Hubungi saya segera untuk pembelian konsultasi terperinci. Sila Like fanpage saya, www.facebook.comRahsia.Sihat.Alami

Hubungi saya pengedar Shaklee Jengka, Jerantut, Temerloh dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut mengenai vitamin, pembelian dan pendaftaran keahlian Shaklee:

iR Zam Zarina 
Shaklee Independent Distributor : 1110934
call/sms/whatsapp : 012-3540262
zamzarinay@gmail.com








You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina